torsdag 8 december 2011

Matens pris av Malin Olofsson och Daniel Öhman

Även om jag mer än gärna bläddrar i faktaböcker så händer det inte så ofta att jag läser dem från pärm till pärm. Men det har jag gjort nu. Matens pris: boken som matindustrin inte vill att du ska läsa skriven av de prisbelönta Sveriges Radio-reportrarna Malin Olofsson och Daniel Öhman är en viktig bok skriven på ett lättfattligt språk som gör att jag formligen slukar den.

Egentligen handlar den om saker jag innerst inne vet men som jag valt att blunda åt. Nu har jag förstått vidden av problemet och blir mörkrädd. Både kossor och grisar är så sönderavlade att när de bönder som faktiskt vill ha frigående djur försöker går djuren bokstavligt talat sönder. Deras leder och ben håller inte för att gås på! Det går åt mer fisk i det foder som odlad fisk föds upp på än man i slutänden får ut ätbar fisk av. När bönder i bl.a. Sydamerika behöver mark till odling av soja (som bl.a. ingår i djurfoder) eller åt boskapen tar de inte fram traktorn och skövlar vegetationen, de använder sig av bekämpningsmedel som är så giftiga att de som arbetar med dem kan dö (tusentals arbetare dör varje år) bara genom att andas in ångorna. Och det är bara en liten del av allt det jag lärt mig genom att läsa denna omvälvande bok.

I slutet av boken finns också ett kapitel som handlar om vad man som konsument kan tänka på när man handlar för att främja en hållbar utveckling.

Den här boken fick mig som konsument att tänka till och se vad jag kan göra för att slita lite mindre på jordens resurser. Jag kommer inte att bli vegetarian på kuppen men jag kommer definitivt att se över mina val i affären och till exempel välja bort suspekt billigt kött (får inte bönderna pengar får inte djuren ett värdigt liv), holländsk paprika (går åt enorma mängder naturgas för att driva upp paprikorna i gigantiska växthus) och peruansk sparris (äter jag inte ändå men den flygs över halv världen för att hinna hit färsk) i framtiden.

Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar